Страдате ли от него?

IBS и емоции. Как да се справим с тях?

IBS притежава огромно влиание върху нас. Хората засегнати от него се оплакват, че това заболяване постоянен спътник към ежедневните им задачи, на работа, на път, в училище или университета. IBS може да наруши самочувствието ви и възприятието ви за физическата или сексуална привлекателност.

Един от основните елементи на IBS е т.н. взаимовръзка между червата и мозъка. Отнася се до обмена на информация между централната нервна система и червата. Въпреки че, анатомично са добре познати всички неврони свързващи мозъка с коремните органи, и до днес не е напълно изяснено как се осъществява комуникацията между тях и централната нервна система. Това, което знаем със сигурност е, че мозъка и червата си влиаят един на друг. Затова не е трудно да заключим, че отрицателните емоций могат да бъдат причина за нарушена работа на червата, което в резултат води до още отрицателни възприятия. Този порочен кръг тярбва да бъде прекъснат!

Емоцийте могат да отключат IBS, IBS може да провокира емоций

Какви личностни черти са свързани с IBS?

Според психологическите проучвания, хората с IBS са до известна степен невротични. Това означава, че при тях съществува тенденция да проявяват отрицателни емоций (страх, враждебност, лошо настроение) и да реагират прекалено силно към телесни стимули (повишена чувствителност към болка!). Те са по-чувствителни на стрес, може да жъдат импулсивни и понякога емоционално нестабилни. Това е особено вярно за хора, чийто симптоми на IBS се проявяват като диария, защото отрицателните емоций може да ускорят чревната перисталтика.

Хора с IBS са сравнитено по-малко екстровертни, поради което те се нуждаят от положителна подкрепа, близки приятелства или социално активен начин на живот.

Допълнително, обострянето на симптомите е свързано с високи нива на осъзнатост на положението в което се намриаме.

Също така е потвърдено, че много хора с IBS имат проблеми с разпознаването и диференцирането на усещанията и емоцийте. Колкото по-голяма е този проблем, толкова по-лош е отговорът към психотерапия.

Болка

Болката, особено от неизвестен произход, е здраво закрепена в съзнанието и оказва влиание на начина по който изглеждаме и начина по който възприемаме света. Тя е причина за поява на страх преди всеки нов епизод на обострена симптоматика, което води след себе си повишена чувствителност на тялото към стимули и склонност за предусещане на болката. Това може да обясни защо хората с IBS са свръхчувствителни към болка. Допълнително, когато отрицателните емоций наделяват, чувствителността към вътрешниет стимули нараства още повече.

Гняв

Изблиците на гняв може да забързат работата на червата на здрав човек, още повече при хора с импулсивно поведение страдащи от IBS. Затова, няма да е изненада, че изучаването как да контролираме такива епизоди на гняв и напрежение е доказано ефективен начин за ограничаване на диарията при тези заболявания. Друг порочен кръг е самият страхът от повторна проява на IBS, който предразполага човек към раздразнителност, изблици нагняв, необоснован гняв, които разрушават неговия професионален и личен живот. Всичко това се допълва от хората във вашето обкръжение, които нямат представа за вашето заболяване и какво се крие зад неговата етиология. От друга страна, пациентите страдащи от IBS може да възприемат хората около тях лишени от емпатия и като сравняването с тяхното надценено щастие би накарало страдащия от IBS да се чувства още по-некомфортно.

Страх и депресия

Страхът, когато достигне до определено ниво, ни принуждава да потърсим помощ. А тя е нужна защото терапията на IBS е сложна, продължителна и налага много и разнообразни действия; диета, хранителни добавки, лекарства, промяна към начин на живот който е по-бавен и изпълнене положителни емоций...

Често, това което е нужно е психотерапия. За жалост, страдащите от IBS често сменят лекиуващият си лекар, а всеки нов специалист започва терапията от началото, което понижава възможността от разрушаване на порочния кръг в който е навлязъл пациента. Не е изненадващо, че много хора с IBS имат хронично лошо настроение и понякога депресия, която не трябва да бъде третирана само с антидепресанти....

Затова, какво може да бъде направено? Как да се справим с отрицателните емоций?

  1. Отрицателните емоций разрушават здравето. Първо, научете както ги разпознавате.
    Препоръчвана книга: „Съзнанието над настроението: променете усещанията си чрез промяна на начина по който мислите“, от Денис Грийнбърг и Кристин Падески
  2. Контролирайте изблиците на гняв. Ако забележите, че сте близо до гневен епизод, може да опитате да броите до десет, да забавите дишането си<прочетете повече – техниката на дишане е описана в раздела за Бавен живот>или изчакайте един ден преди да реагирате. Тази техника е често използвана в бизнеса при отговаряне на много важни и спешни писма.
  3. Говороте за вашия гняв и причиниет за него, но само след като емоцийте ви са поутихнали. Обяснте какво предизвиква раздразнението ви, но се абстрахирайте от мисълта да нападате или наказвате някого.
  4. Вместо да се опитвате да намерите виновник, фокусирайте се върху решаването на проблемите или конфликтите. Хората не са машини, правят грешки, понякога са объркани, бъркат. Спокоен разговор, конструктивни аргументи са много по-ефективен инструмент при изграждането на взаимоотношения от колкото изблик на гняв и неконтролирана агресия.
  5. Не задържайте неприятните емоций, спомени за обида, неправда или злодеяния. Ако не можете да простите, то поне се опитайте да забравите. Винаги може да избягвате хората които редовно ви нараняват и не отговарят при спокоен разговор. Също така ако не можете да контролирате емоцийте си на работното място, това може да е първият признак, че е време да помислте за промяна в професионалното си развитие.
  6. Открийте успокояващи техники. Източните методи са идеален начин да постигните баланс между духа и тялото, те тонизират емоцийте и имат благотворно влияние върху здравето.
  7. Смейте се по-често. Социализирайте се с активни хора, весели, оптимисти. Те също имат своите тревоги, но вероятно начина по който гледат на тях е по-различен като чрез тях може да се поучите от някои от положителните им черти. Не без причина е наблюдението, че позитивните хора разпръсват положителна енергия!
  8. Практикувайте редовно спорт. Борбата с вашите физическо ограничения е добър начин да замените противоречията, като след месец тренирокви ще откриете резултат: повишено усещане за щастие и задоволство от живота, по-умерени реакций към трудни ситуаций, възстановено усещане за контрол. Важността от редовната физическа активност върху здравето на стомашно-чревния тракт и IBS не може да бъде изключена.
  9. Не се колебайте да потърсите съвет от психолог или психиятър, ако въпреки положените усилия към положителени промени във вашия начин на взаимдействие със заобикалящият ви свят, все още не сте успяли да постигнете начертаната цел. Понякога, съветването със специалист би улеснило процеса. Няма причина за неудобство, ако потърсите професионална помощ!