Страдате ли от него?

Как да се преборим със стреса?

Справяне със стреса!

Не се поддавайте! Мислите си – това е поредното клише и съвет от човек, който няма и най-малката представа за този проблем. И точно тук ще ви изненадаме. Авторът на редовете, които четете сега е загубил работата си, има семейство за което да се грижи, ипотека за изплащане и от дете страда от синдром на раздразненото черво. Но този човек използва следните лесни за следване правила и уверено твърди следното: как не съм знаел по-рано за тези възможности. Ще откриете разликата в рамките на няколко дни, наистина, затова не се двуомете повече. Поставете началото на новия ви живот!

Споделяйте с вашите приятели и семейство. Но не във facebook, а по добрия стар начин – като се срещнете с тях или ги поканите на гости. Не бъдете стеснителни и споделете с тях. Споделянето ще облекчи тежестта от съзнанието ви. Близките приятели и членове на семейството ще ви подкрепят безкористно, никога не биха търсили вината във вас самите, особено, когато нещо ви се е случило. Хората които обичате са най-добрата защита срещу стреса. Колкото повече време прекарвате с хората, които са мили с вас, толкова повече техните положителни емоций ще ви завладеят и избавят от унинието. Не е нужно дори да бъдете убеждавани в тези съвети. Просто направете така, че да имате достатъчно време с близките и приятелите си.

Отделяйте достатъчно време за почивка и качествен сън. Сънят е основно значение за възстановяване на тялото и психиката; увеличаването на продължителноста на съня дори само с един час притежава полезен ефект върху вашето здраве, особено когато става дума за стрес и добро общо състояние. Спете поне 7-9 часа всеки дени, ако искате и повече. В случай че имате проблем с продължителността на съня е желателно да се консултирате с психиатър – трудности при заспиване, безсъние, често събуждане през нощта може да бъдат резултат от хроничен стрес и трябва да обърнете специално внимание.

Не прекарвайте прекалено дълго време на работа. Работата понякога предоставя бягство от стресът в ежедневието. Не го премахва напълно, но ни дава усещането за контрол над нашия живот. Много често обаче, именно работата е източникът на стрес и механизъм за задвижване на порочен кръг. Мисълта, че може да работите в къщи, когато всъщност трябва да си повичате или спите ще ви стресира допълнително. Една от най-големите заблуди, в които вярва човек е значимостта, която той има на този свят. Съществува и подобно убеждение и на работното място. Не е нужно да се натоварвате с амбиции да се докажете на себе си или другите около вас. Добрият баланс между работата и личния живот е от основно значение за регулиране на нивото на стрес в живота ви.

Затова, помислете – каква е целта на вашето съществуване, работа и живота сам по себе си? Ако все още вярвате, че прекарването по над 8 часа на работа всеки ден е единственият възможен начин, то тогава прочетете концепцията Балансът между работа-личен живот в интернет – ще откриете истории от хора със същото мислене като вашето. Вземете поука от техния опит. Може би е крайно време да обмислите промяна в кариерата си?

Излезте на вън. Стресът общо казано е като хормон отключващ защитните механизми в организма, затова той активира мускулите, работата на сърцето и белите дробове при физическо натоварване. Възползвайте се от това и впрегнете ефектите, които стресът предизвиква, в противен случай той ще наруши нормалния ритъм на работа на органите ви, защото те няма да бъдат подготвени за продължително въздействие. Не е необходио да бързате към спортната зала, да тичате на маратон или да тренирата професионално плуване. В началото е достатъчно да ходите по 30 минути дневно. След седмица сами ще откриете резултатите – по-добро настроение, по-голямо желание да излизате на вн. След това помислете за занимания, които ви доставят най-голямо удоволствие. Може би танци? Тенис на маса? Тичане? Колоездене? Какво ви е нужно за да пристъпите към действие? Открили ли сте мотивация? Ако сте готови, защочнете още днес.

Угаждайте си. Тревогите обикновено ви поставят в затворен кръг от емоций. Колкото повече се тревожите, толкова по-зле се чувствате. Да се измъкнете от тази спирала водеща все по-надолу, все пак е напълно възможно. Помислете за най-силните си увлечения. Голямо (или пък дори малко) удоволствие. Рисуване? Готвене? Пеене? Риболов? Шиене? Яздене? Свирене на музикален инструмент? Открийте го. Спомнете си за увлечения, които сте имали преди дълго време, и ако все още сте запален по тях, отделете поне 15 минути всеки ден за тях. Ще видите колко бързо любимото занимание ще промени мирогледа ви в живота.

Хранете се здравословно. Помнете, че във вашите черва се крие втори „мозък“. Той е отговорен за най-важните жизнени функции на човешкото тяло – доставянето на хранителни вещества за тялото ви, което определя централната роля и значение, което червата имат. Грижете се за тялото си, вложените усилия ще ви се отплатят в борбата със стреса. Информирайте се относно здравословните диети и започнете да въвеждате промени в храненето си. Чревният „мозък“ реагира лошо на сладки, пържено месо или некачествена храна. За начало, най-лесно е да добавите към рационите си големи количества зелени зеленчуци, а когато пазарувате да избирате онези плодове, които намирате за най-вкусни. След това, направете така, че да имате възможност да се храните на всеки 2 часа. Чудесно би било ако в поне едно от храненията през деня включите супа – идеална за здравето на червата ви. Следващите стъпки не са никак трудни! Ще се справите!

Спрете с плановете ви да имате пълен контрол върху живота си. Някои хора се ужасяват от надвисналата криза. „Сигурен съм, че ще стане неприятно и аз няма да мога да се справя, всичко което докосна се разпада на малки парчета...“ В такъв случай добър съвет е да е да се научите как да планирате – деня, месеца, годината или накратко – бъдещето. Започнете с планиране на следващия ден. Но не претоварвайте програмата си, не поставяйте повече от три важни задачи на куп! Достатъчно е, особено в началото, да ограничавате натоварването си до три важни задачи дневно. Ако не успеете да се справите с една от тях, не се обвинявйте, просто планувайте следващият ден.

Не се страхувайте да консултирате с психолог или психиатър, ако чувствате, че не може да се справите със стреса сами. Въздействието на стреса върху здравето е разпознато от медицината и се изучава от студентите по медицина. Три са основните ефективни методи за намаляване на стреса. Попитайте вашите приятели – ще се уверите колко много от тях са доволни от консултаций с професионални терапевти. Дори може да ви препоръчат специалист, който им е помогнал или някой когото познават. Не се срамувайте. Хроничният стрес е заболяване кято всяко друго – понякога посещението на лекарския кабинет е наложително.