Как да живеете с IBS?

Основни правила за хранене при пациенти с IBS

Ако страдате от IBS не е необходимо да променяте цялостно диетата или навиците си. Препоръчително е да правите малки стъпки към крайната цел. Изберете една от възможностите изброени в списъка по-долу, която би била най-приложима за вашия начин на живот и се придържайте към нея. Когато придобиете достатъчно рутина с една конкретна промяна в хранителния ви режим, може да добавите следващите, следвайки същия принцип.

Ако основният ви проблем е запек, е препоръчително да обмислите замяната на определени храни с други:

  • Вредна храна, като чипс, хот дог или хамбургери – вместо тях може да приемате повече фибри;
  • Много лесно също така може да намалите количеството на месото, защото противоположно на схващанията, то не е основният компонент на хранителния ви режим (докато фибрите са!). Може да замените определено количество от дневните количества месни продукти с – бобови култури, грах, нахут които са богати на растителни протеини;
  • Сладки – заменете ги с плодове; например ябълки (може да са печение) или сини сливи (може и сушени);
  • Бял хляб – заменето го с пълнозърнест, например хляб приготвен от пълнозърнесто брашно без подобрители или черен хляб; намалете количеството на картофите в диетата си, добавете булгур и пълнозърнена паста;
  • Сирене – може да причинява запек
  • Каже, шоколад, газирана вода (сладки и газирани напитки)

Приемайте големи количества течности, до 10 чаши дневно. Препоръчително е да приемате една чаша вода на всеки час, вместо 5 чаши на всеки 5 часа!

Зелените части от растенията са естествен източник на фибри. Листни зеленчуци са истинско богатство за хората страдащи от чревна непроходимост. Затова всички видове салати са добре дошли. Ако приготвяте зеленчуци, опитайте с водна пара или ако използвате друг метод, не ги оставяйте твърде полусурови.

Допълнително може да помислите за любимите плодове

Разнообразявайте се и с екзотични плодове, а не само с тези от градината или географската ширана, в която живеете. Харесвате ли киви, или портокали, или пък нектарини или ананас? Не се колебайте. Много по-полезно за вашия организм е да консумирате плодове от време на време вместо претоплени храни или сладкиши.

Знаете ли че ...

Индийския живовляк – естествен растителен източник на фибри може да бъде приеман под формата на хранителни добавки.

Приемът на чай от ленено семе също може да бъде много полезен. Той притежава предпазен ефект върху мукозните мембрани на стомашно-чревния канал и може да допринесе за намаляване симптомите на IBS.

Когато подуването и газовете са доминиращи симптоми, избягвайте консумацията на зеле, лук, бобови, грах, Брюкселско зеле, броколи, карфиол, стафиди или целина. За да облекчите симптомите на тази форма на IBS може да приемате храносмилателни ензими с всяко основно хранене. Те ще подпомогнат разграждането на храната преди тя да достигне до червата, където бактериалната микфрофлора ще я превърне в летливи съединения. По този начин може да намалите продукцията на прекомерно големи количества газове и ще намалите неприятното усещане за подуване.

Ако водещият симптом е диария, хранителният ви режим трябва да бъде малко по-различен от колкото при запек. В този слувай големи количества фибри не се препоръчват, защото те ще ускорят чревния пасаж. Препоръчително е ако имате от констипация, да обелвате външната обвивка на плодовете и зеленчуците преди да ги изядете. Избягвайте диетични продукти, защото симпстомите на лактозна непоносимост (ако страдате от такава) може да се припокриват с тези на IBS. Диарията може да се засили при консумация на лютиви храни, пържени храни или ястия с високо съдържание на мазнини. Опитайте да се храните по-често с малки порции храна.

Знаете ли че ...

Определени видове полезни дрожди могат да нормализират функцията на червата, когато страдате от диария? Saccharomyces boulardii е един от тях. Те не се разграждат, поради което преминават през стомаха в непроменен вид и достигат до червата, където проявяват антибактериалене ефект, ограничават развитието на патогенните микроорганизми и предпазват чревната лигавица от вредното въздействие на бактериалните токсини. Дрождите са открити за първи път в Индо-Китай в плодовете от личи и манго. Днес те могат да бъдат открити в състава на лекарствени продукти и хранителни добавки.

Запомнете, хранителният режим не е причина за IBS. Въпреки това, червата на пациентите страдащи от IBS реагират на определени хранителни компоненти по различен начин – а понякога тази реакция е причина за болка и всички други проявени симптоми. Затова, вида на консумираната от нас храна има пряко отношение върху симптомите на IBS като в едни случаи може да ги усили, а в други да ги облекчи. Полезна първа стъпка е да анализирате храните които слагате на масата заедно с онези хранителни продукти, които липсват от рационалното ви хранене.

Няколко лесни и зиключително ефективни хранителни навици при IBS:

  • Хранете се бавно и дъвчете всяка хапка продължително.
  • Приготвяйте малки порций. Като ориентир може да използвате размерът на вашия юмрук – избягвайте консумирането на по-големи порции.
  • Хранете се редовно – по-добре за вашия организъм е ако се храните 5 пъри дневно, на всеки два часа, от колкото само 3 пъти дневно.
  • Избягвайте обилно хранен късно вечер. Не е изненадващо, че след дълък изморителен работен ден, през който не сме намерили време да се нахраним се връщаме в дома си с много силен апетит. Неудържимото желание да се нахраним често е причина да погълнем повече храна от необходимото като за награда похапваме и нещо сладко.
  • Направете си програма за това какви хранения да имате през деня и какви плодове може да носите със себе си. Скоро ще разберете, че благодарение на планираното хранен ще може да избегнете големите порции вечерно време и апетитът за сладкиши.
  • Понякога, може да се случи да нарушите някое от горе изброените условия, но това не трябва да ви притеснява. Опитайте да упражнявате повече контрол върху хранителния си режим за в бъдеще. Ще се убедите, че това не е толкова трудно. Когато постигнете увереност в прилагането на планираният хранителен режим ще видите, че всяка следваща стъпка е все по-лесна.