Как да живеете с IBS?

Полезният ефект на фибрите

Фибрите представляват смес от субстанций, често откриващи се в зелените растения. Фибрите не могат да бъдат тразградени в червата, но затова пък са незаменими за доброто здраве на храносмилателния път. Фибрите основни биват два вида:

  • Разтворими фибри, които се разтварят във воднистото съдържимо преминаващо през дебелото черво, забавят смилателните процеси и осигуряват възможност за по-добро усвояване на хранителни компоненти
  • Неразтворими фибри, са тези които повлияват чревната перисталтика и дипринасят за по-бързото преминаване на храната през червата

Двата вида фибри са необходими за нормалното функциониране на стомашно-чревния канал. Въпреки това, при наличие на специфични симптоми като запек или подуване, е необходимо да избереет оптималните фибри в съответствие със текущото ви здравословно състояние. Например, по-добре е да избягвате неразтворимите фибри при диария, а разтворимите фибри когато симптомите са основно подуване.

Фибрите притежават и друга една роля – като „пребиотик“, субстанций осигуряващи разтежът на полезните чревни бактерии, като Lactobacillus и Bifidobacterium. Стимулирането развитието на полезните бактерии в червата е част от терапията на IBS. <прочетете повече – връзка към бактерия>

Особено богат източник на фибри, добре изследвани при терапията на IBS, е растение наречено индийски жиловляк. Доказано е, че:

  • Допринасят за нормалната консистенция на фецеса, като създават мека обвивка около него, което облекчава движенията на червата.
  • Фибрите от живовляк омекотяват фецеса, което води ди увеличаване честотата на ходенията по нужда
  • Намалява болезненото напъване и тежест при запек.

Тези качества на живовляка го правят идеялният избор за хора, чиито основни симптоми на IBS са запек, но може да бъде приеман и като средство за нормализиране работата на червата и при други форми на IBS. Приемът на фибри трябва да бъде между 30g на ден. Научните изследвания показват, че употребата на живовляк като хранителен източник на разтворми фибри не само понижава симптомиет на IBS, но също така притежава много полезни за здравето ефекти, като например подобряване на метаболизма на въглехидратите, понижение нивото на холестерол в организма, и намялаване на телесното тегло.

Фибрите са напълно безопасен хранителен компонент. Важно е те да бъдат включвани постепенно в диетата, например в началото да използвате по-малки количество, защото консумацията на големи количества без период на адаптация може да доведе до подуване.